Hoivatyön tehottomuus tulee työn väärin kohdentamisesta. Hallituksen vaatimat hoitajamitoitukset eivät ratkaise hoivatyön juurisyytä. Kun ei nähdä metsää puilta, eikä tunneta työn luonnetta, korjataan vääriä asioita.
Rovaniemeläinen Seniortek on pitkän linjan hoivapuolen digitaalisesti integroitavien turvajärjestelmien suunnittelija ja toimittaja. Hoiva- ja Senioriturva-alustat ovat suunniteltu turvaamaan julkisen sektorin palveluyksiköiden asukkaita sekä sivuvirtana myös työn ohjausta että kotona asuvien kotihoidon tueksi.
Omaisten harteille kaatuu entistä enemmän iäkkäiden vanhempien hoidosta huolehtiminen. Kotona asuvien tueksi Hoivaturvan – tuttavallisemmin kukkatolpan – anturit kirjaavat kaikki asukkaiden liikkeet kotona. Onko henkilö noussut aamulla sängystä, ja ellei liikettä havaita, silloin lähtee automaattisesti hälytys turvaringille. Näin vaikkapa asiakkaan kaatuessa, toimitusjohtaja Pasi Nurmela kertoo.
OmaTurva-sovelluksella mielenrauhaa
Omaiset voivat seurata vanhempiensa päivärytmiä OmaTurva-verkkopalvelusta. Antureiden keräämästä tiedosta tilastoidaan OmaTurvaan kaikki liikkumiseen tai liikkumattomuuteen perustuvat tiedot. Analysoimalla tietoa, voidaan arvioida asukkaan pitkän aikavälin muutoksiin, kuten unirytmiin, lääkkeiden vaikutuksiin tai vaikkapa syömättömyyteen silloin, jos jääkaapin ovea ei ole avattu. Hoivaturva valvoo yksityisyyttä loukkaamatta kotona asuvan arkea.
Palvelutalossa työn johtajana Senioriturva
Digitaalisilla ratkaisuilla kerätyillä tiedoilla johdetaan myös työtä. Palvelutaloissa työntekijät ovat päteviä alansa ammattilaisia, mutta työn järjestelyissä on liikaa tarpeetonta säätämistä. Senioriturva-alustalla poistetaan turhaa työtä, kuten useamman työntekijän samanaikaiset juoksemiset avaamaan ulko-ovea.
Palvelutalojen arki on vaihtelevaa, koska asiakkaan tila voi muuttua hetkessä. Työn kohdentuessa niin kentällä kuin hoivayksikössä oikein, saadaan paras tulos niin työtyytyväisyyteen kuin työn johtamiseen.
Kun Senioriturvan anturit ilmoittavat, että asiakas on poistumassa sisätiloista, niin yksi henkilökunnasta kuittaa puhelimeen, mennäkseen katsomaan paikannetusti avatun oven ja kulkijan. Vastaavasti jos tulee kaatumisilmoitus, niin silloin sairaanhoitaja kuittaa ja jatkotoimet hoidetaan samalla kertaa. Näin työt resursoidaan sen mukaan, kuka on lähimpänä tai mikä on tehtävä, Nurmela toteaa.
Tiedolla johtaminen
Palveluyksiköissä työtä kuormittavat myös raportoinnit. Senioriturvan raportista esihenkilö näkee, mitä vuorokauden aikana on tapahtunut. Kohdennettuna tieto hälytyksestä ohjaa toimintaa. Työntekijöiden mitoitusvaatimukset tarkentuvat yksikön toimien mukaan. Onko aamupäivällä enemmän tekemistä kuin keskipäivällä. Tiedon analysoinnilla johdetaan työtä.
Naisvaltaisilla aloilla työn tuottavuus on heikko sen vuoksi, että ei tehdä oikeita asioita, vaan säädetään ja jumpataan turhalla työllä työntekijöitä. Ketä se motivoi, Nurmela kysyy.
Johtamisen työkaluna Senioriturva ohjaa työnteossa työntekijälle mielekkääseen hoivatyöhön. Mitoitukset ja edelleen lisääntyvät raportoinnit eivät tuo työhön laatua. Laatu tulee oikeasta tekemisestä, ei päätteellä mitoitus-Excelien ja raporttien hakkaamisesta. Riittävät raportit ovat asiakkaan tiedot, työajat ja tehdyn työn sisältö.
Mitoitus ei ole työn sisältöä
Prosessimainen ajattelu ei ole tavoittanut hoitoalaa. Työntekijät pitäisi saada kehittämistyöhön, kun ohjelmistoja hoivapuolelle suunnitellaan. Ostajalla tulisi myös olla osaamista järjestelmien ostamiseen ja kustannuslaskennan tuntemusta.
Yksikön ennakoivat toimet tarkentuvat sillä, että tiedetään, mitä toimintaympäristössä tapahtuu. Tiedolla johdettu yksikkö on tarvittaessa myös laajennettava palveluiden ja tilojen muuttuessa. Työssä mitoitus on hoivan laatu ja sisältö sekä sen myötä työn mielekkyys ja työhyvinvointi. Yksikkö on tuottavin motivoituneena.
Hoivapuolella luodaan laatumittaristoja, mutta kukaan ei seuraa työn sisältöä ja laatua, joka palvelee koko yhteisöä parhaiten. Yksikön mittari on mitoitus, ei itse työ. Johtamisen vastuu luodaan yhteistyöllä, ei repivällä ja vaativalla raportoinnilla, Nurmela kritisoi.
Senioriturva-alusta mahdollistaa myös kolmannen sektorin vapaaehtoistyöntekijöiden yhdistämisen turvarinkiin. Nurmelan visiossa se tarkoittaa naapurin Lions clubin jäsentä, joka käy hoivayrityksen vapaaehtoisena katsomassa ensiavuksi naapurin Marttia: mikä hätänä? Ratkaisuja on, mutta löytyykö yhteiskunnasta ja organisaatioista tahtoa hyödyntää teknologiaa? Vastausta odotellaan.
Katso videot: https://seniortek.fi/ratkaisu/senioriturva/