Hoivatyön tehottomuus tulee työn väärin kohdentamisesta. Hallituksen vaatimat hoitajamitoitukset eivät ratkaise hoivatyön juurisyytä. Kun ei nähdä metsää puilta, eikä tunneta työn luonnetta, korjataan vääriä asioita.  

Rovaniemeläinen Seniortek on pitkän linjan hoivapuolen digitaalisesti integroitavien turvajärjestelmien suunnittelija ja toimittaja. Hoiva- ja Senioriturva-alustat ovat suunniteltu turvaamaan julkisen sektorin palveluyksiköiden asukkaita sekä sivuvirtana myös työn ohjausta että kotona asuvien kotihoidon tueksi.

Omaisten harteille kaatuu entistä enemmän iäkkäiden vanhempien hoidosta huolehtiminen. Kotona asuvien tueksi Hoivaturvan – tuttavallisemmin kukkatolpan – anturit kirjaavat kaikki asukkaiden liikkeet kotona. Onko henkilö noussut aamulla sängystä, ja ellei liikettä havaita, silloin lähtee automaattisesti hälytys turvaringille. Näin vaikkapa asiakkaan kaatuessa, toimitusjohtaja Pasi Nurmela kertoo.

OmaTurva-sovelluksella mielenrauhaa

Omaiset voivat seurata vanhempiensa päivärytmiä OmaTurva-verkkopalvelusta. Antureiden keräämästä tiedosta tilastoidaan OmaTurvaan kaikki liikkumiseen tai liikkumattomuuteen perustuvat tiedot. Analysoimalla tietoa, voidaan arvioida asukkaan pitkän aikavälin muutoksiin, kuten unirytmiin, lääkkeiden vaikutuksiin tai vaikkapa syömättömyyteen silloin, jos jääkaapin ovea ei ole avattu. Hoivaturva valvoo yksityisyyttä loukkaamatta kotona asuvan arkea.

Palvelutalossa työn johtajana Senioriturva

Digitaalisilla ratkaisuilla kerätyillä tiedoilla johdetaan myös työtä. Palvelutaloissa työntekijät ovat päteviä alansa ammattilaisia, mutta työn järjestelyissä on liikaa tarpeetonta säätämistä. Senioriturva-alustalla poistetaan turhaa työtä, kuten useamman työntekijän samanaikaiset juoksemiset avaamaan ulko-ovea.

Palvelutalojen arki on vaihtelevaa, koska asiakkaan tila voi muuttua hetkessä. Työn kohdentuessa niin kentällä kuin hoivayksikössä oikein, saadaan paras tulos niin työtyytyväisyyteen kuin työn johtamiseen.

Kun Senioriturvan anturit ilmoittavat, että asiakas on poistumassa sisätiloista, niin yksi henkilökunnasta kuittaa puhelimeen, mennäkseen katsomaan paikannetusti avatun oven ja kulkijan. Vastaavasti jos tulee kaatumisilmoitus, niin silloin sairaanhoitaja kuittaa ja jatkotoimet hoidetaan samalla kertaa. Näin työt resursoidaan sen mukaan, kuka on lähimpänä tai mikä on tehtävä, Nurmela toteaa.

Tiedolla johtaminen

Palveluyksiköissä työtä kuormittavat myös raportoinnit. Senioriturvan raportista esihenkilö näkee, mitä vuorokauden aikana on tapahtunut. Kohdennettuna tieto hälytyksestä ohjaa toimintaa. Työntekijöiden mitoitusvaatimukset tarkentuvat yksikön toimien mukaan. Onko aamupäivällä enemmän tekemistä kuin keskipäivällä. Tiedon analysoinnilla johdetaan työtä.

Naisvaltaisilla aloilla työn tuottavuus on heikko sen vuoksi, että ei tehdä oikeita asioita, vaan säädetään ja jumpataan turhalla työllä työntekijöitä. Ketä se motivoi, Nurmela kysyy.

Johtamisen työkaluna Senioriturva ohjaa työnteossa työntekijälle mielekkääseen hoivatyöhön. Mitoitukset ja edelleen lisääntyvät raportoinnit eivät tuo työhön laatua. Laatu tulee oikeasta tekemisestä, ei päätteellä mitoitus-Excelien ja raporttien hakkaamisesta. Riittävät raportit ovat asiakkaan tiedot, työajat ja tehdyn työn sisältö.

Mitoitus ei ole työn sisältöä

Prosessimainen ajattelu ei ole tavoittanut hoitoalaa. Työntekijät pitäisi saada kehittämistyöhön, kun ohjelmistoja hoivapuolelle suunnitellaan. Ostajalla tulisi myös olla osaamista järjestelmien ostamiseen ja kustannuslaskennan tuntemusta.

Yksikön ennakoivat toimet tarkentuvat sillä, että tiedetään, mitä toimintaympäristössä tapahtuu. Tiedolla johdettu yksikkö on tarvittaessa myös laajennettava palveluiden ja tilojen muuttuessa. Työssä mitoitus on hoivan laatu ja sisältö sekä sen myötä työn mielekkyys ja työhyvinvointi. Yksikkö on tuottavin motivoituneena.

Hoivapuolella luodaan laatumittaristoja, mutta kukaan ei seuraa työn sisältöä ja laatua, joka palvelee koko yhteisöä parhaiten. Yksikön mittari on mitoitus, ei itse työ. Johtamisen vastuu luodaan yhteistyöllä, ei repivällä ja vaativalla raportoinnilla, Nurmela kritisoi.

Senioriturva-alusta mahdollistaa myös kolmannen sektorin vapaaehtoistyöntekijöiden yhdistämisen turvarinkiin. Nurmelan visiossa se tarkoittaa naapurin Lions clubin jäsentä, joka käy hoivayrityksen vapaaehtoisena katsomassa ensiavuksi naapurin Marttia: mikä hätänä? Ratkaisuja on, mutta löytyykö yhteiskunnasta ja organisaatioista tahtoa hyödyntää teknologiaa? Vastausta odotellaan.

Katso videot: https://seniortek.fi/ratkaisu/senioriturva/

Olemme iloisia voidessamme ilmoittaa, että olemme ottaneet käyttöön uuden tiketöintijärjestelmän asiakas- ja huoltopalvelumme tehostamiseksi. Järjestelmä auttaa meitä käsittelemään Huoltosopimus-asiakkaidemme tukipyynnöt nopeammin ja tehokkaammin. Se varmistaa, että turvatekniikan kohteesi saa tarvitsemansa tuen mahdollisimman pikaisesti.

Tukipyynnön tekeminen

  1. Luo sähköpostiviesti, jonka vastaanottaja on huolto(at)seniortek.fi.
  2. Kirjaa viestiin seuraavat tiedot:
    • – kohteen nimi
    • – yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot
    • – laite tai palvelu, jota tukipyyntö koskee
    • – mahdollisimman yksityiskohtainen kuvaus ongelmasta
    • – mahdolliset laskutukseen tarvittavat tiedot jos ne ovat tiedossasi.
  3. Lähetä viesti.
  4. Seuraa tukipyynnön tilaa.
    • Saat vahvistusviestin sähköpostiisi, kun tukipyyntösi on vastaanotettu.
    • Saat päivityksiä tukipyyntösi etenemisestä sähköpostitse.

Järjestelmän edut

  1. Nopeampi palvelu: Kaikki tukipyynnöt käsitellään keskitetysti ja priorisoidaan tehokkaasti.
  2. Parempi seuranta: Saat ilmoituksia tukipyyntösi edistymisestä suoraan sähköpostiisi.
  3. Helppo käyttää: Ei rekisteröitymistä tai erillisten käyttäjätilien luomista.

Mikäli sinulla on kysyttävää tiketöintijärjestelmästämme tai tarvitset apua tukipyynnön lähettämisessä, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Olemme täällä sinua varten, auttamassa ja varmistamassa, että sopimusasiakkaanamme saat aina parhaan mahdollisen palvelun.

Uuden lakimuutoksen myötä rakennuksen omistajille tuli velvoite asentaa tarvittavat palovaroittimet huoneistoihin. Vaikka palovaroittimien merkitys tiedostetaan, tilastot osoittavat, että toimimattomia tai puuttuvia palovaroittimia esiintyy edelleen asunnoissa. Tilannetta olisi pitänyt jotenkin valvoa taloyhtiöissä, mutta vastuunjakoa on pidetty epäselvänä.

Nyt taloyhtiöiden ja isännöinnin on suositeltavaa aloittaa keskustelut palovaroitinhankinnoista. Voimassa oleva pelastuslaki edellyttää, että jokaisessa rakennuksessa on vähintään yksi palovaroitin jokaista 60 neliömetriä kohti kunkin kerroksen osalta. Palovaroittimet on vaihdettava uusiin kymmenen vuoden välein ja niitä pitää testata säännöllisesti.

Taloyhtiöillä on nyt päätösvalta siitä, asennetaanko huoneistoihin paristokäyttöisiä vai verkkovirtaan kytkettyjä palovaroittimia. Lisäksi suuremmissa saneerauksissa, jotka vaativat rakennuslupaa, laki edellyttää, että saneerattavat osat päivitetään sähköverkkoon kytkettyihin varoittimiin, jos muutokset tekevät rakennuksesta paloturvallisuuden kannalta vaarallisemman, ja paloturvallisuuden parantaminen on perusteltavissa saneerauksen laadulla ja henkilöturvallisuuden vaarantumisen estämisellä.

Minkälainen on turvallinen palovaroitinjärjestelmä?

Taloyhtiöiden on huomioitava palovaroittimien hankinta talousarviossaan, ja töistä on sovittava huoltoyhtiön kanssa, sillä asennus ja kunnossapito vaativat ammattitaitoista työvoimaa. Kaikkiin taloyhtiöihin uudistus ei vaikuta suoraan, sillä vuonna 2010 tai sen jälkeen rakennetuissa yhtiöissä on jo sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet, joiden kunnossapidosta vastaa taloyhtiö.

Tukesin selvitysten mukaan ikääntyvät palovaroittimet eivät ole luotettavia ja niiden toiminta kärsii huomattavasti. Lisäksi varoittimien on täytettävä EN14604-standardin vaatimukset.

Asukkaiden vastuulla olevien patterikäyttöisten palovaroittimien toimivuus on osoittautunut ongelmalliseksi, ja ne voivat lisäksi olla epäluotettavia. Tämä herättää tarpeen uusille ratkaisuille. Seniortek tarjoaa kotimaisen langattoman palovaroitinjärjestelmän, joka ei pelkästään reagoi savuun, vaan tarjoaa myös muita turvaominaisuuksia.

Seniortekin palovaroitin on langaton ja se reagoi savuun optisella sensorilla sekä äkilliseen lämpötilan nousuun. Isännöitsijä tai asukas voi lisäksi palovaroittimen avulla tarkistaa jopa huoneiston lämpötilan etänä. Tätä ominaisuutta voidaan käyttää muun muassa energiansäätötarkoituksiin.

Langaton palovaroitin on helppo asentaa kaikkiin rakennuksiin. Tämä paikallisesti hälyttävä laite voidaan laittaa hälyttämään myös mobiililaitteille tai kiinteistöhuoltoon.

Palovaroittimet pystytään myös ketjuttamaan niin, että kun yhdessä asunnossa palovaroitin hälyttää, hälytys alkaa soida myös muissa asunnoissa. Lisälaitteiden hälytykset menevät omaan mobiililaitteeseen, isännöitsijälle tai asunnon omistajalle esimerkiksi vuokratussa asunnossa.

Seniortekin palovaroittimet ilmoittavat automaattisesti, jos ne eivät toimi. Palovaroitin hälyttää Seniortekin valvontakeskukseen, jos laite esimerkiksi poistetaan paikoiltaan tai laitteeseen tule jokin vika. Tämä estää muun muassa ilkivallan aiheuttamat vaaratilanteet.

Siirrä vastuu taloyhtiöltä palovaroittimien toimittajalle

Seniortekin langattomaan palovaroitinjärjestelmään voi yhdistää kosteusvahdin, murtohälyttimen liiketunnistimella, ilmalaadun sensorin ja jopa ovivahdin ja kutsupainikkeen. Näitä lisäominaisuuksia voi valita tarpeen mukaan. Palovaroittimen keskusyksikön avulla kaikki nämä lisätoiminnot voidaan integroida saumattomasti.

Palovaroitin toimii yksinään ja näitä lisäturvaratkaisuja voidaan valita yksi tai vaikka kaikki. Seniortekin hälytyslaitteille annetaan perusteellinen käyttöopastus ja turvaan voidaan lisätä huolto- ja ylläpitosopimus, joka sisältää määräaikaistarkastukset sopimuksen mukaisesti.

Laitteiston tekniset hälytykset tulevat suoraan Seniortekille. Näin Seniortek ottaa täyden vastuun hälyttimien toiminnasta taloyhtiössä ja taloyhtiön omistajat voivat nukkua yönsä hyvin. Kaikki hälytykset kirjataan logiin, josta ne ovat tarkastettavissa aina tarvittaessa.

Tämä palovaroitinjärjestelmä voidaan hankkia joko ostamalla tai vuokraamalla leasing-sopimuksella, joka kattaa ylläpidon ja huollon. Seniortek tarjoaa räätälöityjä paketteja, jotka voivat sisältää esimerkiksi murtohälyttimen, kosteusvahdin ja muita lisätoimintoja.

Pyydä tarjous

Ympärivuorokautista hoitoa

Mainiokoti Lapinvuokko on ympärivuorokautista palveluasumista sekä yhteisöllistä asumista tarjoava 50- paikkainen koti Rovaniemellä. Lapinvuokko sijaitsee Seutulanharjulla kauniissa Ounasjoen jokimaisemassa. Hirsinen hoivakoti on valmistunut 2022. Lapinvuokko on kodinomainen ja asiakkaiden viihtyvyyteen on panostettu. Lapinvuokko on myös työpaikka monelle, siellä työskentelee iloinen joukko monipuolisia ammattilaisia.

Teknologia säästää resursseja ja tuo turvaa

Lapinvuokko panosti myös turvallisuuteen ja otti käyttöönsä heti alussa Rovaniemeläisen Seniortekin Seniorturvan. Senioriturva on palvelukeskuksille suunniteltu kokonaisuus, joka yhdistää ensimmäistä kertaa eri valvonta- ja hälytysjärjestelmät sekä hoitajakutsun yhdeksi, helppokäyttöiseksi järjestelmäksi. Järjestelmä ottaa vastuun suuresta osasta rutiininomaista työtä, jolloin hoitajille jää enemmän aikaa asukkaista huolehtimiseen.

Lapinvuokon yksikönjohtaja Johanna Posio on tyytyväinen Seniorturvan kokonaispalveluun. Se on tuonut turvaa asiakkaille ja hoitajille. Hoitajat saavat heti tiedon, kun asiakas tarvitsee heitä tai jotain odottamatonta tapahtuu. Hoitajat voivat myös kutsua lisäapua tarvittaessa. Yö hoidon piiriin kuulumattomat saavat lisäturvaa hälytysrannekkeesta, kertoo Johanna.

Hyvä yhteistyö auttoi onnistuneeseen lopputulokseen

Yhteistyö on sujunut loistavasti Johannan mukaan. Sami Nurmela Seniortekistä kertoi, että uusissa rakennuksissa on usein selektiivi ikkunat, jotka estävät gsm verkon kuuluvuuden. Selektiivilasit ja muutkin rakennuksen eri ratkaisut asettavat hälytysjärjestelmälle erilaisia vaatimuksia jos näitä kaikkia ei ole huomioitu. Seniortekin ammattilaiset osaavat huomioida nämä ongelmat jo järjestelmän valinnassa.  Myös Lapinvuokossa on selektiivi-ikkunat, joten ratkaisuna rakennettiin langaton verkko hoitajien puhelimiin. Seniortekin palvelu saa kiitosta Johannalta, ongelmat ja huolet alussa on ratkaistu nopeasti ja luotettavasti.

Turvallista palveluasumista tehostetaan teknologialla. Savukosken kunta otti ikäihmisten ympärivuorokautisen hoidon asumisyksikössä Saukodissa käyttöön henkilöturvajärjestelmän. Järjestelmä ilmoittaa asukkaiden liikkumisista ajastetusti, ja siihen integroitu ovipuhelimen etäyhteys helpottaa ulkopuolisten henkilöiden tunnistamista ja sisäänpääsyä.

Luotettavaa lisäturvaa

Seniortekin toimittama ja ylläpitämä IISI-henkilöturvajärjestelmä on yksinkertainen ja vaivaton ratkaisu perusturvan lisäämiseen silloin, kun hoitaja ei ole paikalla. Suora hälytys hoitajan puhelimeen ohjaa hoitotyötä juuri sinne, missä on välitön tarve. Asukkaiden turvallisuuden tunne lisääntyy, kun apu on käden ulottuvilla. Jokaisella Saukodin asukkaalla on turvaranneke, jolla hän voi hälyttää apua milloin tahansa. Huoneissa on liiketunnistimet sängyn läheisyydessä ja ovihälytykset. Kun asukas nousee sängystä, hoitajat saavat tästä tiedon.
Ovihälytykset toimivat samalla periaatteella. Kun asukas avaa huoneensa oven, tulee tästä hoitajille hälytys.
Ovihälytykset ovat hyödyllisiä etenkin yöaikaan, sillä Saukoti on iso usean osaston hoivayksikkö.

”Hälytysjärjestelmän ansiosta voimme turvallisin mielin työskennellä mihin vuorokauden aikaan tahansa,” Jenni Ristiharju iloitsee. ”Voimme asentaa hälytykset vaikkapa päivälevon ajaksi. Yöaikaan hälytykset ovat lähes kaikilla asukkailla käytössä. Mikäli asukas ei halua  yöllä heidän huoneessa käytävän, niitä ei aktivoida. Turvarannekkeella he saavat avun tarpeen vaatiessa. Näin toteutuu asukkaan itsemääräämisoikeus,” lähihoitaja Jenni Ristiharju kertoo.

Hoitohenkilökunta on ollut erittäin tyytyväinen luotettavaan IISIin. Työn kuormittavuus on vähentynyt, kun henkilökunta voi panostaa hoitotyöhön ja asukkaiden yksilölliseen hoitoon.

Ovet auki etänä

Ulko-oveen integroitu ovipuhelin mahdollistaa oven avaamisen etäyhteyden kautta silloin, kun tulija on tunnistettavissa äänestä tai omainen on ilmoittanut tuloaikansa etukäteen. Muiden vieraidenkaan ei tarvitse odottaa epätietoisena oven avautumista, kun etäyhteydellä voidaan ilmoittaa, että joku on tulossa päästämään heidät sisään.

IISI-henkilöturvajärjestelmä ostopalveluna

Savukosken kunta päätyi hankkimaan IISI-henkilöturvajärjestelmän Saukotiin ostopalveluna, avaimet käteen -periaatteella. Valintakriteereissä painottuivat toimivan järjestelmän ja helpon asennuksen lisäksi kohtuuhintaiset kulut ylläpidosta, huollosta ja koulutuksesta. Ostopalvelun kustannukset tiedetään etukäteen, ja järjestelmää voidaan hallita myös etäyhteydellä pitkien välimatkojen maakunnassa. Kuukausikustannus asukasta kohden on noin 27 €. Tällä hetkellä asukkaita on 25. Uusi järjestelmä on edullisempi kuin perinteinen turvapuhelin.